Prachtig en uniek Museaal ensemble
Onze schepen vallen allen onder een ANBI stichting
onder de Stichting Maritiem Erfgoed Maassluis nummer ANBI 850683208 vallen de schepen
Steenbank ,Tonijn en Maassluis .
Het bergingsvaartuig Bruinvisch valt onder de ANBI stichting tot behoud van het Bergingsvaartuig Bruinvisch ANBI 8190555311

De Kust/ haven sleepboot STEENBANK was samen met haar zuster Schouwenbank de eerste sleepboot die speciaal voor het nieuwe Europoortgebied is gebouwd bij scheepswerf Bodewes in Millingen a/d Rijn Op 16 dec 1960 in dienst gesteld voor L.Smit&co en korte tijd daarna over gegaan in de nieuw opgerichte Nieuwe Rotterdamse Sleepdienst waarin verschillende Rotterdamse rederijen deelnamen .
Technische gegevens
LxBxdg 30.38x7.55x3.28
2x 620pk Deutz 4 ter 8 cal BA8M528 motoren gekoppeld aan 2 Smit Slikkerveer generatoren naar 1 elektromotor op 1 schroef .2 gekoppelde roeren
Geschiedenis
STEENBANK van 1960 tot 1972 ingezet voor NRS .
In 1972 naar Smit Haven Sleepdienste als ASTROLOOG
In 1980 naar de Belgische marine onder de naam A 950 VALCKE
In 2016 aangekocht door de Stichting Maritiem Erfgoed Maassluis (L.B.Vroombout )die het schip met behulp van veel vrijwilligers vrijwel volledig terug heeft gebracht in haar originele staat als STEENBANK
De iconische sleper wordt nu ingezet voor vaartochten voor particulieren en bedrijven vanuit Maassluis .

TONIJN De kust/haven/bergingssleepboot Tonijn is in 1958 gebouwd door scheepswerf H. de Haas in Maassluis voor W.A. van den Tak bergingsbedrijf Rotterdam /Maassluis.
Het zeer zwaar gebouwde schip is uitgerust met een zware berging pomp voor het leegpompen van oa gezonken schepen .
Technische gegevens
LXBXdg 21.75x5.52x2.13
Industrie diesel motor 350 pk type 4D4
Rotary Vane stuurmachine
Geschiedenis
Tonijn van 1958 tot 1972 voor Taks berging
Van 1972 tot 1981 voor Van den Akker Berging als DEURLOO
Van 1981 tot 2013 Smit haven sleepdiensten als EERLAND 28
Van 2013 tot 2016 in bruikleen aan het Haven museum Rotterdam als EERLAND 28
In 2016 overgenomen door de Stichting Maritiem Erfgoed Maassluis (L.B.Vroombout] en door vrijwilligers en steun van Fondsen terug gebracht in haar orginele staat .
Stuurhut renovatie door Shipyard Rotterdam .
Nu in de vaart voor vaartochten vanuit Maassluis en Sleep/duw werk aan gelieerde collega museum schepen .

BRUINVISCH
Het bergingsvaartuig Bruinvisch is de laatste van een serie vooroorlogse bergingsvaartuigen van het type blazer .
Oorspronkelijk in gebruik bij de vissers van Goeree.
De BRUINVISCH IS IN 1937 gebouwd bij scheepswerf D.&Joh.Boot De industrie in Alphen aan de Rijn voor W.A.vd Tak,s bergingsbedrijf .
Technische gegevens
LXBXdg. 24.01x5.80x2.15
Industrie diesel motor 1x3 cyl 120 pk bij 340 r.p.m
type 3VD6
geschiedenis
BRUINVISCH van 1937 tot 1976
BRUINVISCH Van 1976 tot 1990 vd Akker Vlissingen
BRUINVISCH Van 1990 tot 2004 Ton Juin Spanje
2004 als deklading door Jumbo naar Rotterdam gebracht en door vrijwilligers volledig terug gebracht in oude staat .
Het schip is ondergebracht bij de stichting tot behoud van de Bruinvisch in Maassluis gelieerd aan de Stichting Maritiem Erfgoed Maassluis en vaart regelmatig vanuit Maassluis .

De havensleepboot MAASSLUIS is in 1948 gebouwd door de scheepswerf zorg en vlijt in Maassluis .
Het scheepje is zeer wendbaar teneinde de grotere zeeslepers in de kleine haven van Maassluis' te assisteren .Ze is gebouwd bij de scheepswerf zorg & vlijt H.de Haas in Maassluis en in 1948 in dienst gesteld .
LxBXdg :15x4x1.75 meter
water verplaatsing 4.99
1x 8 cyl Scania DS14A01 geplaatst 1974 300:apk bij 2000 omw
Geschiedenis
1948 tot 1969 werkzaam in en rond de haven van Maassluis voor assistentie aan de zeeslepers van L.Smit & co onder de naam MAASSLUIS
Van 1969 tot 1978 werkzaam voor Smit dochter Eerland
Van 1978 tot 1988 als LIBRA werkzaam voor Libra ijzer en metaal handel .
Van 1988 tot 1995 werkzaam in Limburg voor van Hasselt,s baggermaatschappij in Stevensweert
Van 1995 tot 2011 werkzaam in Limburg als D16 voor Dragasa Brussel.
In 2011 aangekocht door de Stichting Maritiem Erfgoed Maassluis (L.B.Vroombout )en bij scheepswerf de Haas en Shipyard Rotterdam terug gebracht in haar originele staat .Het Maassluisje is in de haven van Maassluis te bewonderen in haar vertrouwde habitat .